CEP x DBA = ANT
Dé marketingformule

In deze blog neem ik je mee hoe jouw merk door het gebruik van CEP(‘s) en DBA(‘s) vaker top-of-mind wordt. Dit wil je omdat: hoe eerder consumenten aan je gaan denken in potentiële verkoopsituaties. Hoe groter de kans dat ze overgaan tot een koop.


Daarom is het zo essentieel – als je als merk duurzaam wilt groeien – om een nadrukkelijke plek te willen claimen in het hoofd van de consument. Maar hoe verover je dan zo’n plek in het hoofd van de doelgroep?

Inhoudsopgave

CEP x DBA = ANT

De definities van CEP en DBA zijn:

  • CEP: Category Entry Point (een mogelijke situatie waarbij de consument aan jou merk denkt)
  • DBA: Distinctive Brand Asset (is alles wat het merk in het geheugen van de klant kan activeren)

Wat zijn CEP’s?

Een CEP is een mogelijke verkoopsituatie, consumenten denken niet zomaar aan je merk. Daarvoor is een signaal/trigger nodig. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de mogelijke signalen de klant ervaart waarin jouw merk de behoefte van consument oplost. Een signaal kan zowel intern als extern plaatsvinden.

Soorten signalen en triggers bij consumenten

Voor Intern signalen geldt:

  • Motivatie: mensen die status belangrijk vinden kopen een bepaald automerk
  • Emoties: Je bent verdrietig dan kies je voor comfort food

Voor externe signalen geldt:

  • Tijd van de dag: de klok slaat 10.00, tijd voor een bakje koffie
  • Locatie: Op het station (onderweg naar werk) haal je altijd een bakje fruit
  • Sociale context: Met vrienden op het terras bestel je altijd hetzelfde biermerk
  • Activiteit: voor het sporten neem je altijd een schepje pre-workout poeder

 

Waarom zijn CEP’s zo belangrijk?

De mogelijke verkoopsituaties (CEP’s) staat aan de basis van het keuzeproces voor de klant, ongeacht of het een herhalingsaankoop is of een spontane aankoop. Hoe meer een merk een bepaalde verkoopsituatie aan zich kan binden, des te vaker de consument in die situatie aan dat merk denkt, het merk overweegt en kiest.

Een voorbeeld van een merk dat een duidelijke CEP (tijd van de dag) claimde is Cup-a-Soup. De reclame is al even van de buis, het Cup-a-Soup 4 uur momentje.

Door deze 5 stappen kom je erachter in welke situaties consumenten aan jouw merk denken

Romaniuk en Sharp (auteurs van: How brands Grow) stellen dat je de CEP’s die voor jouw merk relevant zijn, kunt achterhalen op met deze vijf vragen:
  1. Waarom gebruiken mensen je merk?
  2. Wanneer gebruiken mensen je merk?
  3. Waar gebruiken mensen je merk?
  4. Met wie gebruiken mensen je merk?
  5. Met wat gebruiken mensen je merk?
Een voorbeeld, prijsvrij vakanties. Dit merk maakte in mei 2023 reclame voor de aankomende (zomer)vakantie.

De vijf vragen doorlopen voor de prijsvrij vakantie

  • Waarom: Een vakantie boeken
  • wanneer: Zomer 2023
  • Waar: Thuis
  • Met wie: familie (de vader is met zijn dochter)
  • Met wat: Het zorgeloos boeken van een zonvakantie

Een kanttekening: Deze advertentie zou nog beter kunnen. Door de Waar ook daadwerkelijk terug te laten komen. Door de vakantie in Nederland (thuis) te boeken. Ook zou de wanneer nog extra benoemd kunnen worden (voor de zomervakantie).

Je zult herkennen dat het nog niet zo makkelijk is om deze vijf vragen te beantwoorden aan de hand van een gemiddelde tv-advertentie. Des te meer ruimte voor jouw merk om met de kennis van nu hier wel op in te spelen!

Als je opzoek bent naar informatie over CEP’s, kun je niet om distinctive brand assets. Je hebt nu geanalyseerd wat mogelijke situaties zijn wanneer de consument aan je zou kunnen denken. Nu is de volgende stap je merk te koppelen aan die associatie (zoals Cup-a-Soup deed met het 4 uur momentje, of prijsvrij doet met het boeken van een zonvakantie).

Voordat we het daarover hebben is het handig om dit te weten: mensen zijn lui en gewoonte gedreven. We kopen graag producten en merken zonder dat dit ons fysiek of mentaal veel kracht en energie kost. Ga maar na, als je iedere week in de supermarkt over ieder product dat je meeneemt de voor- en nadelen afweegt, het etiket moet lezen, de voedingswaarde en de prijs gaat vergelijken met allemaal soortgelijke producten, dan blijf je bezig. Dit kost energie en dat willen we besparen.

Om als merk duurzaam te groeien moet je het de consument makkelijk maken

Je maakt het makkelijk door: fysiek en mentaal beschikbaar te zijn

Fysieke beschikbaarheid
Hoe makkelijker het voor een consument is om aan jou merk te komen, hoe eerder ze geneigd zijn jouw merk te kopen. Fysieke beschikbaarheid wordt onder andere bepaal door:

  • Aantal verkoopkanalen en punten
  • Online en offline vindbaarheid
  • Plaats in het schap (ook aantal producten naast elkaar)


Mentale beschikbaarheid

Mentale beschikbaarheid is dat de klant automatisch aan jouw merk denkt in een bepaalde koopsituatie. De mens is lui, dat betekent dat de consument geen enkele moeite gaat doen om in zijn of haar geheugen te graven naar jouw merk. Je wil dat het kiezen van jouw merk een automatisch gaat of beter gezegd: een gewoonte wordt.

Wat zijn de Distinctive Brand Assets van jouw merk?

Als merk kun je dit (een gewoonte worden) realiseren door twee basiskenmerken te gaan laden:

  • De herkenbaarheid (van je merk)
  • De relevantie (van je merk).

Herkenbaarheid vereist dat je merk onderscheidende kenmerken bezit, ook wel merkelementen genoemd, zoals:

  • Een logo
  • Bepaalde kleurenstelling
  • Een slogan
  • Specifiek geluid (Bijvoorbeeld: Het Hema fluitje, de Hornbach jingle of de Netflix sound)
  • mascotte (Bijvoorbeeld: bol mannetje, Duracel Konijn of de Michelin man)

Deze kenmerken zijn je Destinctive Brand Assets (DBA’s). De DBA’s weerhouden zich tot de hierboven genoemde voorbeelden. Er zijn zat andere soorten DBA’s die je aan je merk kunt toevoegen.

Voorbeelden van DBA’s

Zie de logo’s hieronder, ondanks dat je de naam niet kan zien. Is de vorm, de kleur of één letter al voldoende om te constateren welk merk het is. Misschien ken je ook al de producten en kun je situaties noemen waarin je naar dit merk zoekt.

Conclusie: CEP x DBA = ANT

Dan zijn we er nog niet. Als merk is het belangrijk relevant in mogelijke verkoopsituaties (CEP) voor de consument. Ben je dat niet? Dan kiest de consument ook niet voor je. Het belangrijk beide onderdelen te laden:

De verkoopsituaties (CEP’s) – in welke situatie denkt de klant aan je.
De merkelementen (DBA’s) – hoe ben je herkenbaar voor de klant.

Dit samen zorgt voor het opbouwen van een associatie netwerk (ANT) in het hoofd van de klant. Zo wordt en je top-of-mind en stimuleer je groei voor je merk.

De marketingformule die je nooit meer gaat vergeten is: CEP x ANT = ANT