De value proposition, het customer profile en de fit uitgelegd aan de hand van een voorbeeld.
Marketingmodellen zijn zeer waardevolle handvatten om een (strategische) vraagstuk in kaart te brengen. Pas alleen op voor de valkuil waar ik persoonlijk nog weleens inviel. Namelijk volledig focussen op de juiste informatie vinden om het model goed in te vullen.
Echter wil je een onderzoek met de waardevolle resultaten en inzichten creëren, staar dan niet álleen blind op de modellen, maar op de mogelijkheden die de modellen bieden. Immers, (marketing)modellen zijn een schematische weergave van de werkelijkheid.
Het is dus ook heel raadzaam om de modellen even te laten voor wat ze zijn en met een open blik naar (nieuwe) resultaten te kijken. Misschien vind je toch iets anders, of zie je een optie/perspectief die je nog niet hebt verkent. Ga dan vooral ook dat perspectief verkennen, probeer je doelgroep met een nieuwe set vragen opnieuw te ondervragen. Misschien is dit nou juist net het perspectief wat je mistte.
Houd het ook vooral leuk voor jezelf, spar met mensen, klanten, doelgroepen, beslissers. Probeer op deze manier een zo breed en open mogelijk beeld te krijgen van wat je moet oplossen, voor wie en vergeet niet – de manier is aan jou. Jij bent de expert!