Wat is een merkarchitectuur en uit welke vormen kun je kiezen?
Inhoudsopgave
Wat is Merkarchitectuur?
Merkarchitectuur beschrijft de verhouding, verbondenheid of onderscheiding tussen verschillende merken van één organisatie. Merkarchitectuur zorgt ervoor dat klanten snel en gemakkelijk kunnen zien hoe bepaalde merken met elkaar verbonden zijn, of juist niet. Maar waarom kies je nu voor wel verbondenheid of juist niet? Dat is een strategische keuze maar uit welke vormen kun je kiezen?
In een house of brands strategie functioneert ieder merk onafhankelijk van elkaar. Het schoolvoorbeeld hiervan is Unilever. Dat met meer dan 400 merken allemaal verschillende markten en doelgroepen bedient. De merken Lipton, Axe en Knorr hebben verder niks met elkaar te maken maar zijn in hun marktsegment absoluut niet meer weg te denken.
Endorsed brands
In een endorsed brands strategie heeft ieder merk een eigen karakter dat (vaak) ondersteund wordt door het organisatiemerk. Dit kan bijvoorbeeld door een pay-off in het logo (het organisatiemerk Kellogg’s gebruikt deze strategie voor hun merken/producten) of een constante in de naam zoals Nestlé: Nespresso, Nestea en Nescafé heeft.
Subbrands
in een subbrands strategie kies je voor één hoofdmerk, met dit hoofdmerk ga je verschillende markten betreden en veroveren. Het voordeel hiervan is dat je alle naamsbekendheid naar één naam trekt. Wanneer je dan een nieuwe markt betreedt is de naam niet onbekend bij de nieuwe doelgroep. Het is echter wel zo dat de doelgroep niet direct de juiste associaties bij je merk heeft omdat je met je merk in andere markten actief bent. Voorbeelden van organisatiemerken die deze strategie gebruiken zijn: FedEx of Virgin van Richard Brandson.
Branded house
In een branded house strategie wordt één merk gevoerd. Je kiest voor deze vorm wanneer je één duidelijke doelgroep hebt en daar een vrij eenduidige rol van betekenis voor speelt. Merken die deze strategie hanteren zijn: Ikea, BMW, Honda, Samsung.