Kernwaarden vs Merkwaarden

 Merkwaarden vs Kernwaarden, wat is het verschil en waarom is het belangrijk hierin onderscheid te maken.

Inhoudsopgave

Merkwaarden

Merkwaarden zijn minder vaak bij organisaties bekend. Terwijl ze minstens even belangrijk zijn als de kernwaarden. Met merkwaarden probeer je een plekje te claimen in het hoofd van de doelgroep. Aan de hand van deze waarden positioneer zet je je af tegen de concurrentie (in het hoofd van de doelgroep). Deze waarden vormen de basis in je communicatie naar buiten. De doelgroep op moet op een bepaalde manier naar je producten, diensten of merk kijken. Hier formuleer je een aantal merkwaarden op. Waarna je deze vervolgens lading gaat geven door middel van communicatie met je doelgroep. Je kunt ze dus wel formuleren, daar zit het werk niet, dat zit in het lading geven van deze waarden en de doelgroep dit laten ondervinden.

Kernwaarden

De kernwaarden zijn bij de meeste organisaties wel bekend. Vaak wordt op de website of in een ander document (denk aan een jaarrapport) een passage aan deze waarden gewijd.

De kernwaarden geeft de organisatie richting en invulling aan de dagelijkse bedrijfsvoering en cultuur.

De waarden zijn voornamelijk van betekenis en hebben relevantie voor (potentiële) medewerkers.

Nu worden deze waarden ook Steeds belangrijker voor klanten, relaties en andere stakeholders. Zeker in de B2B sector waar het aangaan van een duurzame lange termijn relatie tussen twee bedrijven vaak het doel is. De basis van een goede relatie is een soortgelijke manier van opereren. Kernwaarden en cultuur zijn hiervoor de basis en daarom steeds belangrijker in het kiezen van samenwerkingspartners.

Kun je ook dezelfde merkwaarden en kernwaarden hebben?

Ondanks dat er duidelijke verschillen zijn. Is het ook mogelijk overlap te hebben. Dit vind ik persoonlijk het mooist. Het gevaar in het kiezen van ten opzichte van elkaar erg verschillende merk- en kernwaarden is dat het er binnen de organisatie heel anders aan toegaat dan naar buiten wordt gecommuniceerd. Waardoor een onduidelijk beeld van de organisatie ontstaat. Als je bijvoorbeeld de merkwaarden ‘uitgesproken’ hebt maar intern een gesloten cultuur dan ontstaat frictie. Kies merk en kernwaarden die goed op elkaar aansluiten en elkaar versterken.