Wat is purpose?
De purpose – voel je – waar wil je met je organisatie aan bijdragen. Je kijkt hier dus verder dan de winst van de organisatie. Je neemt de impact van je organisatieactiviteiten serieus en welke invloed deze hebben op de mens, natuur en maatschappij.
Verwar purpose niet met het hebben van een mvo-beleid. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat over laten zien dat je rekening houdt met de milieu impact die je maakt en de arbeidsomstandigheden van je medewerkers.
Een purpose gaat veel verder het gaat over een maatschappelijk bijdrage willen leveren aan een hoger doel, waar niet direct omzet of winst aan verbonden is. Wees voorzichtig met het communiceren van van de purpose, zorg eerst dat de bewijslast dermate op orde is. Anders wek je de verkeerdere impressie bij de klanten, doelgroep en andere stakeholders.
Let op: Brand purpose gaat je bedrijf niet succesvol maken, dat doet je product. Een product, niet het merk of de purpose, lost de behoeften van de consument op.
Waarom is een purpose dan toch belangrijk? De terugkerende klant. Denk aan twee producten met dezelfde prijs en kwaliteit. Maar het ene merk heeft een authentiek en betekenisvol doel waarnaar gestreefd wordt en het andere merk niet, dat wil gewoon verkopen. Dan zal het doel van het merk de doorslag geven in het winnen van de consument.
De consument zal het doel herkennen, zich ermee kunnen identificeren en loyaal worden (en zelfs reclame gaan maken voor jouw merk). Een win/win/win.
Hoe formuleer je een visie?
De visie – zie je – waar staat de organisatie over 10+ jaar. Dit omschreven in een aantal zinnen geeft richting aan de organisatie op lange termijn. Het creëert houvast en helpt werken naar een bepaald doel.
Wat is een missie?
Een missie en visie worden nog wel eens door elkaar gehaald maar verschillen duidelijk, een missie – doe je – hier werk je iedere dag aan. Ten opzichte van een visie – een doel in de toekomst. Aan de missie werk je iedere dag, zo zet je stapjes richting het verwezenlijken van je visie.
Purpose piramide model doorlopen?
Als je het hele model hebt doorlopen heb je als het goed is top-down een purpose, visie en missie. Deze kun je nu intern en extern communiceren. Daarnaast heb je altijd een toekomstbestendig document ter beschikking waar je naar kan refereren als je voor belangrijke organisatorische beslissingen staat. Dit maakt de keuze een stuk gemakkelijker en beter verantwoord.