Het Value Proposition Canvas is een framework dat ervoor kan zorgen dat een product of dienst gepositioneerd wordt rond waar de klant behoefte aan heeft en nodig heeft.
Het Value Proposition Canvas werd oorspronkelijk ontwikkeld door Dr Alexander Osterwalder als een framework om te verzekeren dat er een ‘fit’ is tussen het product en de markt. Het is een gedetailleerd hulpmiddel voor het modelleren van de relatie tussen twee onderdelen van het bredere Business Model Canvas van Osterwalder; klantsegmenten en waardeproposities.
Het Value Proposition Canvas kan worden gebruikt als er behoefte is om een bestaand product- of dienstenaanbod te verfijnen of als er een nieuw aanbod vanaf nul wordt ontwikkeld.
De value proposition beschrijft de waardepropositie die geleverd wordt aan een bepaald klantsegment. De hoofdvraag die je hier aan het oplossen bent is: wat is onze meerwaarde (waarde propositie)?
De value proposition bestaat uit de volgende onderdelen:
Het customer profile geeft een gedetailleerde beschrijving van een specifiek klantsegment. De hoofdvraag die je hier aan het oplossen bent is: voor wie creëren wij waarde?
Het customer profile bestaat uit de volgende onderdelen:
Let op: Voor elk klantsegment moet een klantprofiel worden gemaakt, want elk segment heeft zijn eigen ’taken’, pijnpunten en voordelen.
Na het achterhalen van de gain creators, pain relievers en de products & services, kan elk geïdentificeerd punt worden gerangschikt van ‘leuk om te hebben’ tot ‘essentieel’ in termen van waarde voor de klant. Er is sprake van een fit als de producten en diensten die worden aangeboden als onderdeel van de waarde propositie de belangrijkste pijnpunten en voordelen uit het klantprofiel aanpakken.
Het identificeren van de waarde propositie op papier is slechts de eerste fase. Vervolgens is het nodig om te valideren wat belangrijk is voor klanten en hun feedback te krijgen op de waarde propositie. Verder marktonderzoek en inzichten kunnen dan worden gebruikt om terug te gaan en het voorstel voortdurend te verfijnen.
De Albert Heijn, de grootste supermarktketen in Nederland. Heeft een nieuw initiatief gelanceerd: AH to go, met de propositie: ‘’Alles voor onderweg’’.
”Bij Albert Heijn to go staan we voor iedereen klaar die nog snel wat lekkers voor onderweg wil halen. Met een ruim assortiment aan lekkere, verse en gezonde producten ben je bij ons aan het juiste adres. Kom daarom langs in één van onze winkels door heel Nederland voor een vers broodje, een lekkere salade of een goede kop koffie. Waar je ook zin in hebt tijdens je reis, bij ons zit je goed. Bij Albert Heijn to go kan je snel kiezen en gemakkelijk afrekenen, zodat je daarna je reis weer kan vervolgen”.
Op basis van deze informatie kun je het value proposition canvas invullen: