Value proposition canvas

Het Value Proposition Canvas is een framework dat ervoor kan zorgen dat een product of dienst gepositioneerd wordt rond waar de klant behoefte aan heeft en nodig heeft.

Het Value Proposition Canvas werd oorspronkelijk ontwikkeld door Dr Alexander Osterwalder als een framework om te verzekeren dat er een ‘fit’ is tussen het product en de markt. Het is een gedetailleerd hulpmiddel voor het modelleren van de relatie tussen twee onderdelen van het bredere Business Model Canvas van Osterwalder; klantsegmenten en waardeproposities.

Het Value Proposition Canvas kan worden gebruikt als er behoefte is om een bestaand product- of dienstenaanbod te verfijnen of als er een nieuw aanbod vanaf nul wordt ontwikkeld.

Inhoudsopgave

Het value proposition canvas uitgelegd

Het value proposition canvas bestaat uit twee onderdelen:

  • De value proposition (de waarderpropositie/het aanbod)
  • Het customer profile (het klantsegment)

De vraag die het value propostion canvas oplost is: Bestaat er een ‘fit’ tussen het klantsegment en de waardepropositie?
Value proposition en Customer jobs

Value proposition

De value proposition beschrijft de waardepropositie die geleverd wordt aan een bepaald klantsegment. De hoofdvraag die je hier aan het oplossen bent is: wat is onze meerwaarde (waarde propositie)?

De value proposition bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Gain creators: hoe het product of de dienst klantenwinst oplevert en hoe het toegevoegde waarde biedt aan de klant.
    Vraag: Welke extra voordelen bieden wij?

 

  • Pain relievers: een beschrijving van hoe het product of de dienst precies de pijnpunten van de klant verlicht.
    Vraag: Hoe verzachten wij de pijnpunten van onze klanten?

  • Products & services: de producten en diensten die winst creëren en pijn verlichten, en die de creatie van waarde voor de klant ondersteunen.
    Vraag: Wat bieden wij onze klanten?

Customer profile

Het customer profile geeft een gedetailleerde beschrijving van een specifiek klantsegment. De hoofdvraag die je hier aan het oplossen bent is: voor wie creëren wij waarde?

Het customer profile bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Gains: de voordelen die de klant verwacht en nodig heeft, wat klanten zou plezieren en de dingen die de waarschijnlijkheid van het aannemen van een waardevoorstel kunnen verhogen.
    Vraag: wat verwachten onze klanten?

 

  • Pains: de negatieve ervaringen, emoties en risico’s die de klant ervaart tijdens het proces om de klus te klaren.
    Vraag: Wat houdt onze klanten tegen?

  • Customer Jobs: de functionele, sociale en emotionele taken die klanten proberen uit te voeren, problemen die ze proberen op te lossen en behoeften waaraan ze willen voldoen. Vraag: wat willen onze klanten bereiken?

Let op: Voor elk klantsegment moet een klantprofiel worden gemaakt, want elk segment heeft zijn eigen ’taken’, pijnpunten en voordelen.

De fit tussen de waardepropositie en het klantprofiel

Na het achterhalen van de gain creators, pain relievers en de products & services, kan elk geïdentificeerd punt worden gerangschikt van ‘leuk om te hebben’ tot ‘essentieel’ in termen van waarde voor de klant. Er is sprake van een fit als de producten en diensten die worden aangeboden als onderdeel van de waarde propositie de belangrijkste pijnpunten en voordelen uit het klantprofiel aanpakken.

Het identificeren van de waarde propositie op papier is slechts de eerste fase. Vervolgens is het nodig om te valideren wat belangrijk is voor klanten en hun feedback te krijgen op de waarde propositie. Verder marktonderzoek en inzichten kunnen dan worden gebruikt om terug te gaan en het voorstel voortdurend te verfijnen.

Value proposition canvas voorbeeld

De Albert Heijn, de grootste supermarktketen in Nederland. Heeft een nieuw initiatief gelanceerd: AH to go, met de propositie: ‘’Alles voor onderweg’’.

AH to go waardepropositie

”Bij Albert Heijn to go staan we voor iedereen klaar die nog snel wat lekkers voor onderweg wil halen. Met een ruim assortiment aan lekkere, verse en gezonde producten ben je bij ons aan het juiste adres. Kom daarom langs in één van onze winkels door heel Nederland voor een vers broodje, een lekkere salade of een goede kop koffie. Waar je ook zin in hebt tijdens je reis, bij ons zit je goed. Bij Albert Heijn to go kan je snel kiezen en gemakkelijk afrekenen, zodat je daarna je reis weer kan vervolgen”.

Op basis van deze informatie kun je het value proposition canvas invullen:

Value proposition voorbeeld

  • Gain creators: Ruim assortiment, gezonde opties, snelheid, voor onderweg en altijd op je route
  • Pain relievers: Niet (lang) in de rij hoeven staan (zelfscankassa’s), in het station (op je route), ruime keuze, handzaam (tijdens je reis mee te nemen), gezondere opties.
  • Products & services: ruim assortiment aan supermarkt producten

Customer profile voorbeeld

  • Gains: makkelijk mee te nemen, niet lang hoeven te wachten (snel), ligt op de route (je hoeft er niet ver voor te lopen), veel keuze
  • Pains: weinig gezonde opties onderweg, geen groot assortiment aan keuzes in/rond het station, weinig tijd.
  • Customer jobs: onderweg, snel en makkelijk eten vinden dat gezond is en mee het openbaar vervoer in kan.
Value proposition Canvas voorbeeld

Value proposition canvas Template

Value proposition Canvas template